(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر

فرهنگ بومی مردم بلوچ

فرهنگ بومی مردم بلوچ


20 رسم و آیین از انواع بازی های محلی تا رقص دوچاپی


مردم بلوچ، مردمانی بردبار، صبور، سخت‌کوش، جنگجو، مهربان و مهمان‌نواز هستند و صاحب یکی از قدیمی‌ترین فرهنگ‌های جهان هستند. قوم بلوچ مهارت فوق‌العاده‌ای در تیراندازی، شترسواری، شکارگری، صحرانوردی و کوهپیمایی دارند. مراسم عید فطر و عید قربان در این استان بسیار باشکوه برگزار می‌شود و این استان پر از بازی‌های محلی مهیج است. شغل اصلی مردم چابهار، صیادی، ماهی فروشی، توربافی و اشتغال در كارخانه‌های كشتی‌سازی است. مردم منطقه ایرانشهر از کشاورزی، دامداری، صیادی، صنایع دستی و تجارت امرار معاش می‌کنند. کشاورزی، دامپروری و تجارت از شغل‌های اصلی مردم سیستان و بلوچستان است.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | عید نوروز

فرهنگ بومی بلوچ- عید نوروز

عید نوروز

مردم سیستان روز عید به کوه خواجه می‌روند و در بزرگداشت جشن نوروز شادی می‌کنند و خصومت‌ها را نادیده می‌گیرند. برگزاری مراسم عید در نزد بلوچ‌ها عموما با ساز و دهل همراه است.

کوه خواجه مقدس نزد ادیان اسلام، مسیحیت و زرتشت. صاحب مقبره رستم

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | عید فطر

فرهنگ بومی بلوچ- عید فطر

عید فطر

یکی از اعیاد بزرگ استان سیستان و بلوچستان، عید فطر است. مردم بلوچستان قبل از عید فطر به بازار رفته و خرید می‌کنند. زنان و دختران بلوچ در شب عید مراسم حنابندان دارند و شخصی ماهر روی دست آنها تصاویری زیبا با حنا می‌کشد. در روز عید فطر، مردم لباس نو می‌پوشند و در محل‌هایی به نام عیدگاه جمع می‌شوند. آنها نماز عیدفطر می‌خوانند و فطریه می‌دهند و بعد از اقامه نماز، رسم "هک پهلی" که به معنای طلب حلالیت و بخشش حق‌الناس است را به جای آورده و یکدیگر را سه بار در آغوش می‌گیرند. سپس به خانه خویشان و اقوام خود می‌روند و عید را تبریک می‌گویند. معمولا در این دید و بازدیدها افراد از همدیگر طلب بخشش و حلالیت می‌کنند. خانم‌های بلوچ با پختن کلوچه خرمایی و شیرینی‌های محلی و پهن کردن سفره عید، از دیگران پذیرایی می‌کنند.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | عید قربان

فرهنگ بومی بلوچ- عید قربان

عید قربان

یکی دیگر از اعیاد بزرگ مردم استان سیستان و بلوچستان، عید قربان است. در این عید مردم لباس نو می‌پوشند و در عیدگاه جمع می‌شوند و نماز عید می‌خوانند. در این روز اکثر خانواده‌ها حیوانی را قربانی می‌کنند. از آنجا که رسم قربانی کردن در نزد مردم بلوچ بسیار باارزش و محترم است، خانواده‌هایی که تمکن کمتری دارند معمولا با مشارکتِ همدیگر به قربانی کردن مشغول می‌شوند. پس از خاتمه مراسم قربانی، دید و بازدید شروع می‌شود و به خانه دوستان و اقوام می‌روند و حلالیت می‌طلبند. مراسم دید و بازدید تا سه روز ادامه می‌یابد. قبل از عید مردم برای خرید لباس‌های نو، شیرینی، شکلات و تنقلات و البته دام برای قربانی، به بازار می‌روند. در شب عید زنان پای فرزندان خود را با حنای قرمز مزین می‌کنند. اگر بخواهید به زبان بلوچی، عید قربان را تبریک بگویید می‌توانید از عبارت "مَـزَنِـڃـن عَـیـْـد؛ مُبارک بات" استفاده کنید.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | آداب ماه رمضان

فرهنگ بومی بلوچ- آداب ماه رمضان

آداب ماه رمضان

بعد از نیمه شعبان مردم بلوچ خانه‌ها و مساجد خود را برای استقبال ماه رمضان غبارروبی می‌کنند و مساجد را با مشک، عود و ماده‌ای خوشبو به نام سوچکی عطرآگین می‌کنند. زنان بلوچی بعد از نیمه شعبان، بز یا گوسفندی را ذبح کرده و غذای تباهک که آماده کردن آن ده روز زمان می‌برد و غذاهایی مثل بت ماش، نان تیموش، پکوره و شیرینی چنگال برای ماه رمضان می‌پزند. سحرهای ماه رمضان در منطقه بلوچستان طبل زنی به راه است. در هنگام افطار در مسجد از روزه‌داران پذیرایی می‌شود. در ایام قدر روحانی محل شبانه‌روز در یک چادر در مسجد به عبادت و شب زنده‌داری مشغول می‌شود و تا شب عید بیرون نمی‌آید. مردم، عید که می‌شود، وجوهاتشان را نقدی به او می‌سپارند.

تباهگ غذایی خوشمزه و پرگوشت

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر، زابل | آداب و رسوم عروسی

فرهنگ بومی بلوچ- آداب و رسوم عروسی

آداب و رسوم عروسی

مراسم ازدواج بلوچی کم و بیش مثل بقیه ایران است و شامل مراحل زیر است:
گِندونِن: همان خواستگاری است.
هِبَرجنی: همان بله‌برون است.
بربند مال: مراسمی برای تعیین مهریه عروس است که معمولا مقداری پول نقد تعیین می‌شود. در منطقه سرباز علاوه بر پول، نخل خرما نیز تعیین می‌شود. در خاش شتر و گاو به عنوان مهریه عروس تعیین می‌شود. بلوچ‌ها رسم دارند که طلا را به عنوان مال عروس به داماد هدیه می‌کنند. گاه بین ۲۰ مثقال تا ۲ کیلو طلا به داماد می‌دهند.
جُل بندی:جل پارچه‌ای دستباف است که با سوزن‌دوزی و آینه‌کاری تزیین می‌شود. مراسم عروسی بلوچی با جل بندی شروع می‌شود که در آن اتاقی را با جل آذین‌بندی کرده و عروس در آن می‌نشیند. عروس باید تا قبل از رفتن به خانه داماد پشت این جل دور از نظرها منتظر بماند. بلوچ‌ها معتقدند این رسم برای دور نگاه داشتن عروس از جادو و نظر بوده‌است. در فاصله جل بندی تا پایان مراسم عروسی، عروس را کسی به جز نزدیکان خاص و محرمان نمی‌بیند. در زمان رفع حاجت نیز او باید در حالی که نقابی بر چهره دارد، به همراه دو تن از نزدیکان و اقوام همراهی شود.
حِنا دوزوکی: حنا دوزوکی درواقع رسم حنابندان غیررسمی پیش از شب حنابندان است. گویا این مراسم به شکل دزدکی و در حضور اقوام درجه یک برگزار می‌شود.

مشاطه، شب یکجایی، جل بندی، حنا دوزوکی، آداب و رسوم عروسی بلوچی | فرهنگ بومی

فرهنگ بومی، آداب و رسوم عروسی قوم بلوچ

حنابندان، سفره عقد، مشاطه، سرآپی، جهیزیه

حِنا راستکی: مراسم حنابندان اصلی است که معمولا با ساز و آهنگ خاص همراه است. حنابندان عروس و داماد هرکدام جداگانه انجام می‌شود.
سرآپی: با توجه به اهمیت آب در زندگی قوم بلوچ، از قدیم رسم بوده که داماد را به نزدیکترین قنات یا رودخانه ببرند و او را استحمام کنند. بدین منظور داماد را سوار بر شتر کرده و به سمت رودخانه روانه می‌کنند. در مسیر حرکت به‌سمت رودخانه، هلهله و شادی می‌کنند، سکه و نقل روی سر داماد می‌ریزند. گلوله شلیک می‌کنند و بعد از اینکه به آب رسیدند، دو نفر داماد را از شتر پایین می‌آورند و سر و صورت او را اصلاح می‌کنند. سپس استحمام می‌کند و لباس‌های نو به تن او می‌پوشانند. بعد از آن، داماد سوار بر شتر می‌شود و با شادی و هلهله به‌سمت محل جشن باز می‌گردد.
مشاطه: در زمانی که برای داماد آیین سرآپی برگزار می‌شود، با آرایش کردن عروس، او را برای مراسم آماده می‌کنند. مشاطه تغییر شکل یافته کلمه «مطاشه» به معنای آرایشگر و سلمانی در زبان عربی است. در حین مراسم مشاطه، داماد هدیه‌ای به عروس می‌دهد و نقاب از چهره او برمی‌دارد و به این ترتیب مراسم جل بندی پایان می‌یابد.
شب یکجایی: در این مرحله از رسم عروسی بلوچ‌ها، داماد و عروس یکخانه می‌شوند و زندگی مشترک از این نقطه آغاز می‌شود.
سفره عقد و جهیزیه: در عروسی بلوچی سفره عقد و جهیزیه وجود ندارد. مراسم اصلی عقد در مسجد و بدون هیچ تشریفاتی برگزار می‌شود. البته ممکن است در خانه نیز مراسم عقد برگزار شود.

رقص عروسی بلوچی ایرانشهر

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم زاهدان، چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | رقص بلوچی

فرهنگ بومی بلوچ- رقص بلوچی

رقص بلوچی

رقص بلوچی فوق‌العاده زیبا و جذاب است و دارای انواع دوچایی، سه چایی، لنکی، کوپکو و لیوا می‌باشد. لیوا با نواختن سرنا و دهل همراه است. این رقص در اعیاد مختلف و مراسم عروسی اجرا می‌شود.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | رقص دوچاپی

فرهنگ بومی بلوچ- رقص دوچاپی

رقص دوچاپی بلوچی

مراسم رقص دوچاپی با نواختن سرنا شروع می‌شود. افرادی که قصد رقصیدن دارند، یک نیم‌دایره یا دایره کامل تشکیل می‌دهند و همراه با آهنگ خاصی که پخش می‌شود، حرکات موزون بلوچی انجام می‌دهند. سپس طبال بر طبلی بزرگ می‌زند و به همراه کسی که سرنا می‌نوازد و فردی که طبل کوچک می‌زند، ریتمی خاص را اجرا می‌کنند. افراد با ریتمی که نواخته می‌شود و حرکات خاص و منظم خود، کف می‌زنند و چرخیدن آنها آغاز می‌شود. وقتی ریتم، شکل تندتری پیدا می‌کند، رقص نیز تندتر می‌شود و حرکات چهارچاپی انجام می‌شوند. رقص دوچاپی معروف‌ترین رقص بلوچی است.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | محرم

فرهنگ بومی بلوچ- محرم

محرم در سیستان بلوچستان

پوشیدن لباس سیاه، نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی در خیابان، گل مالیدن به سر، کاه ریختن به سر و راه رفتن با پای برهنه از رسم‌های مردم بلوچ در ماه محرم است. زنان بلوچ در 7 محرم به یاد حضرت علی‌اصغر و مادرش رباب، یک نوع آش نذری به نام دلگ عاشوری یا «هفت دهلی» طبخ می‌کنند و در این روز از عزاداران با شیر پذیرایی می‌کنند. غذاهای نذری مردم بلوچ، قیمه‌پلو، حلیم، آش و مرغ می‌باشد. مراسم محرم در قسمت‌های شیعه‌نشین باشکوه‌تر از سایر نقاط می‌باشد.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | شترسواری

فرهنگ بومی بلوچ- شترسواری

شترسواری ایرانشهر

شترسواری از جمله ورزش‌های بومی استان سیستان و بلوچستان است که به ویژه در شهرستان‌های خاش و ایرانشهر رایج است.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | زار و باد

فرهنگ بومی بلوچ- زار و باد

زار و باد

به اعتقاد بلوچی‌ها، زار و باد موجوداتی غیرانسانی هستند که در بدن انسان حلول کرده و او را بیمار می‌کنند و حتی باعث آزارش می‌شوند. آنها برای نجات از زار و باد مراسم خاصی برگزار کرده و با التماس به بابا یا مامای زار و خواندن ورد و دعا و نواختن موسیقی، زار را از وجود شخص بیرون می‌کنند.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | بازی‌های محلی

فرهنگ بومی بلوچ- بازی‌های محلی

بازی‌های محلی

مردم استان سیستان و بلوچستان در جشن‌ها عموما به بازی‌های محلی مشغول می‌شوند و این استان به داشتن بازی‌های سنتی و فراوان مشهور است. بازی سرخ پری زرد پری، پادشاه وزیر، کشتی کج‌گردان، اشکاتیلی، لگوش، تیت، هلاری، خسوخسو، توطن‌سواری، دلکی و بازی کپگ از بازی‌های محلی این استان است.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | کلاه چل چل

فرهنگ بومی بلوچ- کلاه چل چل

کلاه چل چل

بازی بین دو تیم چهار یا پنج نفره انجام می‌شود و یک داور یا سراستادک بر روند آن نظارت دارد. افراد هر تیم شماره‌گذاری شده و در مرکز یک دایره قرار می‌گیرند و در طی بازی افراد با شماره خطاب می‌شوند. در وسط میدان بازی دایره‌ای به قطر ۱.۵ متر کشیده می‌شود و در مرکز دایره کلاهی گذاشته می‌شود. در دو طرف دایره و در فاصله چهار تا پنج قدمی دایره دو تیم روبروی هم و مقابل دایره می‌ایستند. داور در وسط میدان، در کنار کلاه به نظارت بازی می‌پردازد. او شماره‌ای از تیم اول و شماره‌ای از تیم دوم را با صدای بلند می‌خواند و افراد فراخوانده شده به محض شنیدن شماره خود برای ربودن کلاه سریعاً فرار می‌کنند تا هر کس سریع‌تر رسید، کلاه را بردارد.اگر این فرد قبل از آن‌که حریف بدن او را لمس کند به طرف تیم خود برگردد، برنده می‌شود. نفر بازنده از بازی حذف می‌شود. این روند آنقدر ادامه می‌یابد تا افراد یک تیم کاملا از میدان خارج شوند.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | چل بازی

فرهنگ بومی بلوچ- چل بازی

چل بازی

چل بازی یک بازی گروهی است که بین دو تیم با نفرات مساوی ۵ نفره انجام می‌شود. این بازی محلی که در روستاهای ایرانشهر متداول است، در رودهای پرآب و در محل‌های عمیق یا استخر و دریا انجام می شود. شیوه بازی به این صورت است که هر گروه در یک طرف رودخانه قرار می‌گیرند، داور یک تکه چوب کوچک را وسط رودخانه و میان دو تیم پرتاب می‌کند و افراد هر تیم با شنا و در این میان با آب پاشیدن به طرف یکدیگر از پیشروی گروه دیگر خودداری می‌کنند و خود را به محل اولیه می‌رسانند و یافتن چوب را اعلام می‌کنند. هر تیم که امتیاز بیشتری کسب کند، برنده است. این بازی نقش موثری در تقویت سرعت و عضلات بدن دارد.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | چوب بازی

فرهنگ بومی بلوچ- چوب بازی

چوب بازی بلوچی

چوب‌بازی یکی از بازی‌های محلی خطه سیستان و بلوچستان است که به منظور تقویت دقت و تمرکز اجرا می‌شود. شیوه چوب بازی بدین صورت است که ابتدا دایره بزرگی از بازیکنان تشکیل می‌شود، سپس همراه با نوای ساز و دهل، چوب‌بازی با حرکات آرام و منظمی آغاز می‌شود. به تدریج همراه با تندشدن آهنگ حرکات هم تندتر وتندتر می‌شود. هر بازیکن دو چوب در دست دارد و با آهنگ دو قدم به جلو برداشته، یک قدم به عقب برمی‌گردد و یکبار به دور خود می‌چرخد. وقتی بازیکن دو قدم جلوتر می‌رود باید چوب‌های خود را به صورت ضربدر در مقابل صورت خود نگه دارد، هر بازیکن وقتی برمی‌گردد با بازیکن پشت سری خود نیز به بازی می‌پردازد. کوچکترین غفلت باعث اصابت چوب به بدن بازیکنان می‌شود.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | کیچ زور

فرهنگ بومی بلوچ- کیچ زور

کیچ زور

کیچ‌زور که از بازی‌های محلی زابل محسوب می‌شود با استفاده از کیچ یا استخوان انجام می‌شود. دو گروه شرکت کننده و دو نفر سرگروه انتخاب می‌شوند و بازی با پرتاب کیچ صورت می‌گیرد. بدین صورت که یک نفر از یک گروه کیچ را به طرفی پرتاب کرده و بازیکنان هر دو گروه خودی و رقیب به جستجوی کیچ می‌پردازند. وقتی کسی آن را پیدا کرد، باید آن را به سرگروه خود برساند. گروه مقابل سعی می‌کند تا با زور و قدرت خود کیچ را از فردی که آن‌را پیدا کرده بگیرد و به سرگروه خود برساند و گروه خودی هم باید به کمک این فرد بیایند. هر گروهی که قدرت بیشتری داشته باشد و کیچ را به سرگروه خود برساند، آن گروه برنده است. این بازی معمولا در شب‌های مهتابی انجام می‌شود زیرا کیچ به رنگ سفید است و در تاریکی مشخص‌تر است.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | بازی کبدی

فرهنگ بومی بلوچ- بازی کبدی

بازی کبدی

کَبَدی یک بازی و ورزش است که بیشتر در هند، پاکستان و ایران رایج است. این بازی در گیلان شیرین دودو، در خراسان، گلستان و مازندران زو و در سیستان و بلوچستان كبدی نامیده می‌شود. بازی در دو تیم ۲۰ نفره برگزار می‌شود. ابتدا بازیکنان روبروی همدیگر ایستاده و تیمی که قصد شروع بازی را داشته باشد از خط وسط، داخل زمین حریف می‌شود و فرد مهاجم با گفتن مداوم کلمه «کبدی» یا «کودی» و با حفظ نفس خود سعی دارد تا در حال گفتن کلمه کبدی به یکی از اعضای تیم حریف دست بزند و به زمین خود بازگردد. در صورتی که فرد مهاجم نفسش قطع شود یا توسط تیم حریف گرفته شود باید زمین را ترک کند. البته تیم مدافع هم باید فرد مهاجم را گرفته و تا به اتمام رسیدن نفسش او را در مهار خود نگه دارند. این بازی بیشتر در زمین‌های خاکی و ریگزارها و با پای برهنه انجام می‌شود و قدرت و سرعت در این بازی حرف اول را می‌زند.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | موسیقی بلوچی

فرهنگ بومی بلوچ- موسیقی بلوچی

موسیقی بلوچی

موسیقی بلوچی ترکیبی از اشعار و ترانه‌های فولکور محلی است که با سازهای سرنا، دهل، طبل، قیچک، تنبورگ، رباب، بانچو، نی، کوزه و دینبوک نواخته می‌شوند. ترانه‌های محلی بلوچ معمولا در جشن‌ها مثل مراسم عروسی و اعیادی چون عید فطر خوانده می‌شوند و ارتباط مستقیمی با محیط طبیعی، شیوه زندگی و باورهای دینی و اعتقادی مردم منطقه دارند. موسیقی بلوچی جذاب و شنیدنی است و آهنگ‌های بلوچی شبیه به آهنگ‌های هندی است.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | لباس‌های محلی سیستان بلوچستان

فرهنگ بومی بلوچ- لباس‌های محلی

لباس‌های محلی بلوچی

لباس مردان بلوچ عبارت از پیراهن یقه باز، لباده بلند، دستار سفید و کمربند ضخیم است. پوشش سر مردان بلوچ شامل یک عمامه و یک کلاه سوپی است که به آن عرقچین گویند. مردان بلوچ کفش‌های مخصوصی که نوک آن به طرف بالا برگشته‌است می‌پوشند که به آن کوش گویند. لباس زنان بلوچ از پاجامگ، سریک، تکو و سربند تشکیل می‌شود. پاجامگ یک شلوار گشاد و چین‌دار، سریک نوعی روسری از چادر بزرگ‌تر و تکو نیز نوعی چارقد است. لباس زنان بلوچ با پارچه‌های مرغوب نخی و ابریشمی و در رنگ‌های متنوع دوخته می‌شود. برای دوخت این لباس‌ها از هنرهای سوزن‌دوزی، بلوچی دوزی، پریوار دوزی و آیینه‌دوزی استفاده می‌شود و لذا بسیار گران قیمت هستند. لباس‌های سنتی بلوچی از شهرت بالایی برخوردار هستند.

گران‌ترین سوغات چابهار و استان سیستان و بلوچستان

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | تاریخچه

فرهنگ بومی بلوچ- تاریخچه

تاریخچه قوم بلوچ

نام قوم بلوچ برای اولین بار در کتیبه‌های دوره هخامنشی و کتاب‌های یونانی نوشته شده‌است. در کتیبه بیستون داریوش در شهر کرمانشاه، از قومی به نام «گدوزیا» نام برده‌اند. این قوم که عنوان «گدروچ» نیز دارند و به آن‌ها «مکه» هم گفته می‌شد همان مردمان بلوچ هستند. باستان‌شناسان بر این عقیده هستند که واژه مکه از مکران گرفته شده‌است. هرودوت در کتاب خود آورده‌است که در سواحل خلیج فارس، قومی زندگی می‌کنند که به آن‌ها «ماکا» گفته می‌شود. ماکا که همان سرزمین مکران است، یکی از ۱۴ ولایت در گستره ایران هخامنشی محسوب می‌شود.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | زبان مردم سیستان بلوچستان

فرهنگ بومی بلوچ- زبان

زبان مردم بلوچ

زبان مردمان بلوچ، زبان بلوچی است. این زبان در دوره‌های باستانی، دوره میانه و در دوره نو، یکی نبوده و اندک تغییراتی در آن صورت گرفته‌است. ریشه زبانی این قوم را پهلوی میانه دانسته‌اند. زبان پهلوی میانه ریشه زبان‌های بلوچی، کردی و گیلکی است که در دسته‌بندی زبان‌های پهلوی پارتی قرار می‌گیرند. به‌دلیل حضور اشکانیان و کیانیان در سرزمین سیستان و همسایگی آن‌ها با بلوچستان، زبان این مردم ریشه پهلوی پارتی دارد. زبان بلوچی شباهت زیادی به زبان کردی دارد. بلوچ‌ها زبان کردی را می‌فهمند و بسیاری از لغات آن‌ها با لغات کردی یکی است.

فرهنگ بومی بلوچ، آداب و رسوم چابهار، خاش، میرجاوه، کنارک، ایرانشهر | دین و مذهب

فرهنگ بومی بلوچ- دین و مذهب

دین مردم بلوچ

اکثر مردم بلوچ مسلمان حنفی هستند البته شیعیان نیز در بین آنها زندگی می‌کنند. بلوچ‌ها به شیوخ که مرجع تقلیدشان است، اعتقادی محکم دارند و برای حل و فصل اختلافات قومی‌شان، به آنها مراجعه می‌کنند.

متن دیدگاه

کامنت کاربر

قوم بلوچ خیلی خوبهههههه😘

کامنت کاربر

شیما

واقعا قوم بلوچ خیلی آدمای خوبین

کامنت کاربر

شیما

خح

کامنت کاربر

متینه

عالییییی

کامنت کاربر

منابع جملیلتوگبهن

کامنت کاربر

😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂

کامنت کاربر

ایروانی

👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟